1/365 - En text om lycka

Här kommer ett långt inlägg igen. Om lycka. Vi har bytt ut fyran till en femma och jag tycker alla borde inleda det nya året med bra tankar. Ens tankar styr så himla mycket i ens liv, och det är lite det det här inlägget handlar om. Tankar om lycka. 
 
Förövrigt vill jag även tacka för alla fina kommentarer jag fått år 2014, och hoppas ni fortsätter läsa min blogg iår också. Har stora planer för det här året, men det får ni läsa mer om i ett annat inlägg.  Och kanske gör en liten årsresumé? Vad tycker ni om det? 
 

 
 
Hur bra livet är mäts inte av antalet andetag man tar, utan av de underbara stunder som gör att man tappar andan.
 
Förra året vid den här tiden mådde jag rent ut sagt skit. Jag hade ångest över skolan för att jag inte ansträngt mig mer, jag mådde dåligt över vissa andra saker som jag inte vill skriva om på bloggen, och även över hur jag valde att spendera min tid. Jag befann mig i en situation där jag inte hade motivation, hade inte heller något som gav mig motivation och jag mådde helt enkelt inte bra. Jag tänkte att jag inte kunde må bra eller kunde bli glad igen, för det var inte möjligt att vara lycklig där jag var.. Eller? Jag vill påstå att oavsett vad somt hänt dig så kan du bli lycklig.

Det var en tjej som skrev till mig att jag ska sluta skriva tweets, blogginlägg eller på instagram om hur glad jag är och hur bra jag tycker att mitt liv är. Även att jag skulle sluta lägga ut bilder på tumblr om att alla kan vara glada osv, för att det inte stämmer. Hon skrev att jag inte kan skriva om sånt när jag inte "vet hur det är att må dåligt" och lite senare skrev hon att jag aldrig kan ha mått så dåligt som hon gjorde. Det kan stämma, men då har jag inte heller berättat om allt som hänt i mitt hitills bara snart 18 år långa liv.

Men vad spelar det för roll? Som Nick Vujicic säger: Varför vi ska jämföra varandras lidande? Ditt lidande är hemskt för dig och mitt för mig, men vi kan aldrig mäta eller jämföra dem.

Jag läste nånstans att det finns tre punkter som ofta används när man mår dåligt

  • 1. Jag blir lycklig när.. (Va? Din lycka har inget med var du befinner dig eller inte, vad du har eller inte har? Saker eller platser kan inte avgöra om du är lycklig eller inte)
  • 2. Det är inte möjligt att vara lycklig just nu för att.. (Igen, va?? Du kan vara hur lycklig som helst i alla situationer men det kanske inte lämpar sig eller du kanske inte vill, men du kan.) 
  • 3. Att ibland må dåligt är bra för oss.. (Vad du än tror du att du kan göra när du är olycklig kan du göra mycket bättre när du är lycklig. Det finns inget som är gör att det bättre att må dåligt än bra för oss.)

Om du mår dåligt just nu, tänk efter varför du hindrar sig själv från att må bra. Kom på vad du kan göra för att bli glad, och när du kommit på vad det är, gör det!
Avslutningsvis vill jag bara säga: Det är kanske inte möjligt att vara lycklig hela tiden, men det är möjligt att vara lycklig vilken tid som helst. Kom ihåg att man bär själv ansvaret för sin egen lycka och att en är så lycklig som en gör sig.

Gott nytt år alla!

Life, ☯ Flowing Inspiration | |
#1 - - Anna Pettersson:

åh vilka bra tips!! gott nytt år till dig med! man måste få vara ledsen för att kunna njuta av glädjen.

#2 - - A L I C E:

Sv: Tack så mycket! :D

#3 - - ɑ n n i k ɑ:

SV: tackar! :)

#4 - - MiraKidvall:

Grymma tips och bra skrivet! Xx

#5 - - shazi:

älskae din header

#6 - - Stephanie:

Gud vilken snygg design!!!

Svar: Tack så mycket! Egengjord! :)
Amanda Duvenäs

#7 - - Hanna Olsson:

Shit vad bra grejer detta var. Och din design är ju helt oslagbar också :o Lätt en blogg som kommer öka med 1 besökare ;)

Svar: Tack så mycket! :D
Amanda Duvenäs

#8 - - Koffe - fotoblogg:

"Hur bra livet är mäts inte av antalet andetag man tar, utan av de underbara stunder som gör att man tappar andan." Ett sånt fin citat. Men livet kan bara bli bättre nu eller hur. Det som har hänt är historia och vi är inga arkeologer för vi ska inte gräva i det förflutna. 2015 kommer bli awesome.

Svar: Absolut! Ser fram emot allt 2015 har att ge! :)
Amanda Duvenäs

#9 - - Anonym:

Snowboard, träning, bilder, webbdesign, dina åsikter om saker och ting (t.ex. feminism, SD, abort osv), klädtips, videos är saker du kan bloga om ifal du behöver inspo.

Svar: Tack för tipsen :) Det kommer ett inlägg snart!
Amanda Duvenäs

#10 - - Koffe - fotoblogg:

»Tack! Jo jag fick lite försmak av spotcolour typ. Usch jag som har slarvat lite. Uppskattar kritiken, inte ofta man får någon här :)

#11 - - Niles:

Men titta! Där jag jobbar! Terminal 4 Arlanda?

Svar: Haha ja! Vad kul! :D Du har typ ett av mina drömjobb..
Amanda Duvenäs

#12 - - Niles:

Haha - Men jag jobbar ju inte i luften - bara på marken :) Riktigt kul om man tycker om människor och flygplan :)

Svar: Ja men jag vill jobba på en flygplats, spelar ingen roll var :) Gillar miljön, att jobba med människor, och att resa är ett av mina egna största intressen! :)
Amanda Duvenäs

#13 - - Niles:

Rekommenderar Arlanda då - mycket som händer och en härlig miljö!

Upp