Hjärnskakning

 
Hej alla! Jag mår bra! Och anledningen till att jag inte bloggat på ett tag är alltså inte pga hjärnskakningen, utan för att jag varit så upptagen med just snowboard, plugg och mer plugg. Hade träningsförbud en vecka, men efter det började jag åka lite smått igen, och nu kör jag på som vanligt. Däremot är det om hjärnskakningen jag tänkte skriva om nu.
 
Vad hände då? Well, brädan högg i slutet på ett räcke som är ca 1.5 m över marken, och det enda jag kommer ihåg är att jag föll och landade på ryggen och slog i huvet. Det var svart, jag hörde min tränare ropa hur det gick med mig, sen blev det svart igen och jag kommer ihåg att jag tänkte att jag skulle ställa mig upp, men att jag kunde inte röra mig, det kändes som i en dröm. Sen vaknade jag och min tränare satt bredvid mig. Det konstiga är att jag vaknade liggandes på mage, så mellan att jag först nådde marken, och stunden tills jag "vaknade" så hade jag voltat bakåt något varv, och låg flera meter nedanför var jag först slog i. 
 
När jag vaknade hade jag riktigt ont i huvudet, och fattade inte riktigt vad som hänt då jag inte kom ihåg något. Men efter några minuter kom jag upp på fötter och tyckte jag mådde bra. (Riktigt farligt att tro man mår bra och fortsätta åka efter man slagit i huvudet! Kom ihåg det!) Men jag åkte iaf ner till vårat omklädningsrum eller vad man nu ska kalla det, och vilade tills det var dags att åka mot skolan igen. Ca en halvtimme.
 
I bussen började jag må illa, jag såg suddigt och huvudvärken blev starkare, och min tränare körde iväg till akuten med mig. Där låg jag och vilade, blev röntgad, och fick sen tillåtelse att åka hem igen, då jag igen mådde lite bättre och fick veta att det var en liten hjärnskakning, inte så allvarlig dvs. Efter det mådde jag illa och hade huvudvärk fram och tillbaka i ca tre/fyra dagar, samt ett stort fett blåmärke på slutet av ryggen typ. Och nu, mer än två veckor efteråt, så mår jag bra! :)
 
Som avslutning på inlägget vill jag bara skriva hur sjukt glad jag är över att jag hade hjälm på, och att ni som åker snowboard inte ska strunta i den. Det är ju en extremsport, och även om ni inte åker park som mig så kan det ändå hända en olycka. 
 
Frågor? Kommentera. 
 
Life | |
Upp